Pengalaman Bersalin Anak ke Dua

Salam buat semua..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana aku dah selamat melahirkan anak ke 2 pada 19 Januari 2010..So, aku teringin sangat berkongsi pengalaman dengan kalian semua.

18hb aku mulai terasa sakit kat bahagian belakang, teringat saat sakit masa melahirkan anak pertama, cam gini la rasanya, so aku dah agak yg masanya dah tiba...Jadi aku tepon hubby yg ketika tu sdg bkerja di Terengganu. apa lagi, hubby terus balik. Tapi aku masih berlengah2 lagi tuk ke hospital pasal rasa sakit tu datang sekejap2 jer. tunggu la sakit kerap aku pegi arr..

Malam tu aku masih tak ke spital lagi, leh bergurau senda lg wp rasa sakit jgk kdg2..Hubby standby jer tunggu aku ajak p spital. Dia yang terlebih nervous drp aku..Aku cuba tidor wp tak ler nyenyak. Kul 1 pagi tu sakit makin kerap..tp aku sabar lg, kul 2.30 pg tu aku gerak gi spital sbb rasa makin sakit..dalam 15-20 minit skali, risau kot berlaku apa2 kalo terlewat nt.

Sampai Hospital Raja Perempuan Zainab II,tak ramai patient. Sekejap2 makin ramai ibu2 yang nak bersalin, semua yang dtg, aku tgk tgh sarat menanggung sakit, tp aku selamba jer lg. tak ler sakit sgt time tu. Bila tiba giliran aku tuk check jalan, aku mula la nervous. terkena pulak dgn doktor lelaki cina. Terpaksa la kangkang wp segan.Al maklum la aku tak biasa kangkang depan doktor lelaki. 'jalan' aku br terbuka 3cm, lmbt lg ler nak bersalin so aku kena masuk wad dulu...

Punyer la lama tgu nak masuk wad pasal doktor dan misi sibuk nak uruskan patient yg terpaksa ceaser. Ramai gak yg kena ceaser pg tu..masuk wad kul 6 pg..check jantung baby, misi kata jantung baby reactive, risau gak aku..pastu rest dulu kat katil, baru jer nak tido, misi dtg check, then doctor lak datang..kata doc. tgu aku sakit 5 minit skali baru check jalan pulak..kul 12.45 tgh doctor check jalan pulak pasal sakit aku makin kerap. 5 minit skali. 8cm dah jalan terbuka, kul 1 aku terus di bawa ke bilik bersalin.

Sampai kat katil, misi dtg check lagi dah pecahkan air ketuban. Terasa la sakit yg sgt kerap dan tak tertanggung rasanya. doktor kata 2 jam lagi baru aku leh teran..Ya Allah sakit sangat, aku rasa nak teran ajer wp belom cukup 2 jam. aku cakap dgn misi kat situ yg aku nak teran sbb dah tak tahan sgt. Misi pun kesian tgk aku menanggung sakit, dia genggam tangan aku dan minta aku bersabar. aku dah gelisah, pusing kiri, pusing kanan serba tak kena. kali ni tak dpt nak fokus sgt. maksud aku tak dpt nak kontrol sakit dan lawan sakit tu..Misi tu pon pegi pgl hubby masuk.. Gelisah jer aku tgk hubby, aku genggam tgn dia kuat2 pasal dah tak tahan sgt.aku teran jer..hubby kata jgn teran lagi nt tak der tenaga tuk bersalin nt..tp aku dah tak kisah dah ape hubby ckp, yang ada dlm kepala aku, aku nak teran dan akhiri kesakitan yang teramat sgt ni.

Tiba saatnya aku teran sekuat2nya, 2 orang misi yang merawat aku. diaorang bagi semangat tuk aku. Hubby kat sebelah pon tak putus2 bagi semangat kat aku. Aku dah tak larat dan hampir kehilangan tenaga. Rasa pedih yang teramat sgt disaat baby nak kuar. Baru kepala baby nak kuar aku stop, pasal kepenatan. Tarik nafas dan terus teran, akhir nya tepat kul 3.15pm, kuarlah seorang baby girl..Terkejut gak psl scan sebelum ni doktor kata baby aku boy. Hubby pon turut terkejut, kerana dia teramat menginginkan anak lelaki.Tp aku tetap hepi dan lega..begitu jg hubby.Selepas mengazankan baby, hubby terpaksa kuar...

Ingat kan dah settle semua, rupanya tidak kerana aku tumpah darah pulak. begitu banyak darah dah HB aku pun tinggi, tekanan darah pun tinggi. doktor sdiri heran camne tekanan darah aku masih lg tinggi wp aku mengalami tumpah darah. Ubat di masukkan di kiri kanan tangan aku. Darah pula di ambil setiap jam. Selepas bersalin tadi aku kena gak jahit, tapi tak byk cuma 4 jahitan jer, tp tak sakit sgt pasal aku kepenatan. Aku rest dulu kat katil tu selama 7 jam, kerana doktor nak pantau tekanan darah aku.. Akhirnya kul 10 malam baru aku dibenarkan balik ke wad..baby seiras cam kakak dia..Berat baby 3.1kg. Keesokkannya aku di benarkan keluar pukul 5 ptg.Sebelum kuar baby kena amik darah kerna nak check kuning..nsb baik bacaannyer cuma 100.Aku puji la layanan misi kat HRPZII, yg merawat aku masa bersalin ler,.depa layan aku dgn baik skali.. :) Alhamdulillah.
Inilah Puteriku yang ke 2. Namanya Alya Safra.



8 komen:

Saliha said...


wow...hebatnye bace experience awak...n baby sangat kiut...saye tak de rezki lagi harap-harap tahun ni ade la rezeki...

Aliza said...


buat luna, sabar yee..InsyaAllah dpt la baby tu..dah brape tahun kawen?

THE ZUL said...


bagus pengalaman ni..leh bawak panduan utk aku.
comel baby tu...alhamdulillah lar sumer selamat.

Saliha said...


baru sethn lebey...

LeezaNM said...


Leeza bersalin anak sulong je sakit lama skit...Yang lain seme x lama. Tp leeza x ada pengalaman tunggu di wad...seme terus ke labour room...tp masa bersalin anak ke-2 uri/plasenta dah lekang dgn baby doktor takut baby lemas...so dr decide utk operate...leeza x rasa sakit coz baby x turun...tp dr tu ajar i...dia suh i try push biler sakit. 2 kali push...dia kata kepala dah turun...then dia nak focep...pastu dia bagi peluang terakhir kat i...utk push kali terakhir...then segalanya selamat focep pun x payah...tp itu lah pengalaman bersalin paling singkat...30 min selesai selepas masuk ke labour room.

yatie said...


Tahniah yer.....seram lak ghaser nyer>>>>

Aliza said...


The Zul: yg mana leh wak panduan tu amek ler.
Luna:.baru stahun lebih, msh baru lg tu.suasana honeymoon x abs lg tu..usaha tangga kejayaan
lee_za:kalo bsalin tak dop prob, mudah dan cepat, tak pk 2X tuk liza bsalin lg..tp bila dah kena kes payah cam gini, pk byk kali gak ler nk anak lg..huhu
Yatie: ms nak bsalin jer takut n sakit, tp bila dpt tgk baby, semua skt dh hilang..

asrin said...


kak za..tahniah yer walaupun lmbat post kat sini..sorryla..lama dah tak berblogger..hehhe..gerun gak baca pengalaman akak ni...tapi mcmanepun org nak baby..akak doakan yer..semoga akak dan baby sihat la ye...



Post a Comment


Blog Widget by LinkWithin