Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Sejak PPSMI di laksanakan sehinggalah PPSMI dimansuhkan, ramai orang sibuk mempersoalkan keberkesanannya. Aku juga nak berikan pendapat aku sendiri pasal isu ni...PPSMI ada pro dan kontranya..so kalau nak perdebatkan takkan habis, isu ini lebih hangat bila ia telah dipolitikkan oleh sesetengah pihak..Kesimpulan dari perbahasan dan perbincangan yang aku dengar dari setiap pihak aku berpendapat PPSMI sememangnya patut dimansuhkan...sebabnya mudah ajer..kita balik pada persoalan asasnya..kenapa perlu PPSMI diwujudkan pada tahun 2003??..sebabnya kurang penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar..jadi di sini jelaslah yang puncanya adalah kelemahan pembelajaran dan pengajaran Bahasa Inggeris..
Ini masalah simple jer, bila dah nampak kelemahan pada pembelajaran dan penguasaan BI jadi kerajaan perlulah menambahbaikan skop pengajaran BI, sediakan modal untuk menambahkan sumber2 untuk pengajaran. Rupa2nya 14 ribu negara kita kekurangan guru BI..so camner BI nak diperkasakan? Perbaiki dulu apa2 kelemahan yang ada dalam sitem penbelajaran BI. Mengikut kajian yang dilakukan di setiap negeri mengenai keberkesanan PPSMI, keputusannya menunjukkan PPSMI tidak berjaya sepenuhnya..Sebab itulah kerajaan telah mengambil keputusan untuk memansuhkan PPSMI...Tidakkah pembaziran telah berlaku disitu..Dan mangsa adalah pelajar dan guru2..
Ada sesetengah guru yang mengajar Sains dan Matematik cukup tertekan dengan pelaksanaan PPSMI, mereka yang mahir dalam bidang sains dan matematik telah dipaksa untuk mengajar dalam bidang yang bukan kemahiran mereka..sehingga ada guru yang dah tak sanggup lagi mengajar..Tapi nasib baik lah PPSMI ini telah dimansuhkan setelah 7 tahun pelaksanaannya sebelum ia berterusan untuk beberapa tahun akan datang.takat ni lah komen dan pendapat aku..kalau korang nak komen dipersilakan....
5 komen:
slm..
Apapun berbalik pada kita sendiri.Apakah akar tunjang kita yang sebenarnya.Apakah dengan berbahasa inggeris sampai terbelit lidah kita dianggap maju dan bertamadun?Jadilah diri kita sendiri tanpa perlu mengikut orang lain.Belajar bahasa inggeris tidak salah dan lagi bagus jika dapat meguasainya dan lagi bagus dapat memahami bahasa al-Quran, kalam Allah.
yap betul tu..tp BI ni bhs antarabangsa, camner org kita nak maju kalau tak pandai BI.kalau bhs antarabangasa tu bhs Al-Quran ,lagi bagus...
salam...
hmm..ini cume pendapat ika laa..
bg ika, english ni wajeb kite faham..kalu tak reti ckp pun takpe...haha..
kite kate kalu tak tahu english, tak maju..ni mcm silap jer...kalu kte gi jepun, dorg mane tahu ckp english..budak2 kite yg nak pi jepun pun kene blajar bahase depa...bukan english...tp negara dorg sgtlaahh maju..
begitu juge ngan perancis..sy penah ke sane...hazab yg amat...even info counter, polis, taxi driver spatah haraaamm nak faham english pon tak tahuu...mcm org pekak n bisu jer bile communicate ngan depaa...
pd pengamatan ika, knp sume org mcm terlepas pandang ekk??sume org kate kene melentur buluh biarlaa dr rebungnya...tp kenape start pengajaran in english di peringkat skolah rendah ke atas??kenapa tak start dr nursery atau tadika atau taska lagi???mase ni laa the best time utk terapkan english sbb budak2 6 tahun ke bwh ni maseh terang hati dorg...biar laa berhabuuk pon ckp, asal FAHAM english...
ika ade experience mengajar di sebuah tadika...tadika ni war2kan tadika mereka as "islamic ENGLISH Kindergarten"...sebelum start mngajar n jejak kaki ke situ, dlm otak ika ni pikir, "tadika ni mesti 100% in english kaan..macam ala2 international school...dah laa islamic, speaking plaak tuu..takowtnyeee aku nak mengajo.."
tp, my first impression adalah sgt silap...first day bekeje, ika sgt terkejut..even the teachers cakap rojak..kalu ckp english pun, pronounciation hanchurr..kalu grammar silap, bleh dimaafkan lagi...
hanye principle dia je yg english bagus..tapi ape gune principle jee yg english dia slang american, tp tak mengajo budok??
the 3rd day ika start mengajar...buat story telling...baru sebut, "Once a upon a time...", budak2 dah menjerit, "APE TUU TEACHER??TAK FAHAM.."...terpakse laa jd translator pulok...
hmm..kesimpulannye, kalu boleh...cekgu2 tadika ni kene diberi perhatian...bagi ika, dorg laaah yg sgt2 penting...doranglah sebagai tapak asas perkembangan budak2 dlm ape jua bidang...bukan jer english, tp dr segi bidang2 lain juge...
even cekgu tadika yg ade degree in "early education"...dorg tak leh berbahasa inggeris dgn baik..bg ika, mintaklaa sgt agar cekgu2 tadika ni diberi perhatian...buat syarat ke, kalu nak jd cekgu tadika, kene ade dinstinction in english...buat interview kee..
sy tgk skrg, cekgu tadika senang jeer nak dpt keje..asalkan ade spm, silakaan...yg ade degree in early education nii jd boss je, tak mengajo pon...ape gune blajo tinggi2 kalu tak sampaikan pada anak2??
dr 4 tahun, kalu budak2 ni surrounding dia semua berbahasa inggeris, insyaALLAH dorg bleh tangkap dgn cepat..yelaa budak kecik kan, terang hati dorg....
tak kesah laa ppsmi dibatalkan ke tidak, ika tgh usaha n kumpul duit nak bukak my own kindies n nak memperkuatkan bahasa inggeris dlm diri anak2 muslims..hehe..insyaALLAH, doakan..
dan akhir kate...zaman skrg kite tak leh nak menentang arus...kalu english dah jadi bahasa rasmi, terpakse laa kite ikut arus...melainkan majority negara2 dunia bersetuju nak tukar bahasa lain sbg bahasa rasmi..nak tak nak terpakse ikut, dan kite pon tak nak ketinggalan...
akak pon setuju 100% ngan ika, kalau nak lentur buluh biarlah dari rebungnya...PM kita baru sarankan semalam untuk memulakan pengajaran BI di peringkat tadika lagi...Sebagai ibu, akak dah mula mengajar anak akak yg 4 tahun tu berbahasa Inggeris, wp bukan dijadikan bhs perbualan harian, tp setiap hari ada words baru yg akak ajarkan, time otak dia tgh fresh ginilah mudah kita nak ajar..
Sekarang ni anak akak pon dah dapat bezakan BI dan BM..kanak2 yang berumur 6 tahun kebawah, otak diaorang ibarat sponge, mudah menerima apa yang diajar. thats why lah para ibu kena allert dgn perkara ini...
TQ ika tuk komen yg ckp bernas..heheheheh
hm. pendek kate nye, mmg tk ptt dimansuhkan. hmm.
Post a Comment