Fast Food Memendekkan Usia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Ramai yang sudah mengetahui yang makanan segera boleh mengundang pelbagai penyakit kronik..Pengambilan dalam kuantiti yang berlebihan dan kerap akan memendekkan usia anda. jangan tak percaya, betol ni.. Al-maklumlah, orang dah makin sibuk..Tak sempat nak sediakan makanan sendiri, sehingga mengabaikan kesihatan diri dgn mengambil makanan yang tidak menyihatkan seperti bergoreng dan berlemak.. Pada siapa yang sayangkan tubuh badan dan kesihatan diri, semestinya mereka tahu apa jenis makanan segera yang patut dihindari..

Cari lah maklumat dalam internet dan anda akan jumpa banyak maklumat mengenai makanan yang tidak menyihatkan dan yang penting boleh mendatangkan penyakit kronik dan boleh memendekkan usia anda. Anda juga mungkin akan terkejut bila menyedari ada makanan yang anda sangka menyihatkan rupa2nya tidak selamat dimakan. Kepada yang tak tahu, bawang goreng segera juga tidak selamat utk dimakan sebab ia digoreng dgn straw tidak berwarna, bila straw di campur ia akan lebur dan terus membaluti bawang tersebut..tu pasal la kalau bwg grg segera terdedah pd udara pun ia tak layu..Anda pikir la sendiri..

Terutama bagi ibu2 mengandung macam aku ni, kena la prihatin dengan kesihatan diri dan jagalah pemakanan anda. kerana kita juga sedang mencorak kesihatan anak dalam kandungan kita. Untuk mendapat anak yang sihat dan comel, kita pun kenalah makan makanan yang menyihatkan juga..

Tahukah anda kebanyakan restoren makanan segera melalui kaedah penggorengan (fry atau deep fry) macam KFC, McDonald dan sewaktu dengannya menggunakan minyak yang mengandungi trans-fat??
Trans-fat menyumbang kepada kegemukan/obesity malah boleh menyumbatkan saluran darah yang boleh menyebabkan sakit jantung. Ia juga menambahkan paras kolestrol tidak baik (bad LDL) yang menjadi punca kepada pelbagai kecelaruan kesihatan termasuk serangan sakit jantung dan kanser. Walaupun usaha dilakukan untuk mengurangkan penggunaan minyak yang lebih sihat (sudah tentu lebih mahal!!!) tetapi mereka masih tidak dapat membuang minyak hydrogenated kononnya tiada pilihan.

5 komen:

maslemon said...


hb aku memang x bg gn bwg goreng sgera sbb dia kata buh plastik dlm 2..so km x gn la.mknn segera pun kami elak bg kat anak2.amat jaaaaaarannnnng kami bg

ali bukan setan said...


zaman skrg ni bahan2 mentah spt ikan,sayur,daging,ayam dsbnya pun dah x trjamin menyihatkn...pasti ada bahan kimia smda byk atau sikit...yg pnting makan tu berpada2 lah

chaque said...


tp macamana kalau makanan yg di "deep fried" menggunakan minyak zaitun@olive oil?kabaran menyatakan olive oil bgs utk kesihatan...ke saya salah?

Ahliahnizam said...


*Tolong Jawab* :)
chaque,
Minyak zaitun memang bagus utk kesihatan. Tak macam minyak kelapa sawit tu. Saye pon kalau tumis2 ni guna minyak zaitun. Memang le bau & rasa dia lain sket, tapi untuk kesihatan ..... apalah salahnye, kan ..? ;D

Aliza said...


nt sy senaraikan minyak yg paling bagus tuk digunakan...



Post a Comment


Blog Widget by LinkWithin